Seismic vulnerability of the bridges and overpasses along critical roads and mobility disruption within the Metropolitan District of Quito (Ecuador) - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Pangea infos Year : 2005

Seismic vulnerability of the bridges and overpasses along critical roads and mobility disruption within the Metropolitan District of Quito (Ecuador)

Vulnerabilidad sísmica de las obras viales esenciales y perturbación de la movilidad en el Distrito Metropolitano de Quito (Ecuador)

Vulnérabilité sismique des ponts et passages surélevés le long des axes enjeux et perturbation de la mobilité dans le District Métropolitain de Quito (Équateur)

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Abstract

This paper provides the reader with a reflection about the mobility disruptions that are likely to occur within the Metropolitan District of Quito as a result of a road serviceability loss due to the damage that could be experienced by the elevated road structures, should an earthquake happen. This paper briefly presents the methodology we developed to pinpoint the urban critical roads, of which the closure is likely to be highly detrimental to the traffic and to the functioning of the whole district, and on which the stakeholders' attention should be prioritised. Secondly, it presents a diagnosis of the seismic damage probability for evey elevated road structures located along the urban critical roads. This analysis was carried out in partnership with the National Polytechnic High School of Ecuador. Some scenarios were elaborated and allowed forecasting the mobility disruptions, which are to be expected within the capital town of Ecuador in case of a very severe earthquake (PGA = 0.40g). The paper is a result of a study about urban risks carried out within the framework of the "Information System and Risks in the Metropolitan District of Quito" Programme by the Development Research French Institute (IRD) jointly with the Municipality of Quito.
El objetivo de este artículo es el de proponer una reflexión sobre las perturbaciones posibles de la movilidad en el Distrito Metropolitano de Quito asociada con la pérdida de operacionalidad de los ejes viales esenciales debida a los daños que podrían experimentar los puentes en caso de sismo. El artículo presenta brevemente la metodología desarrollada para identificar las vías esenciales, aquellas cuyo cierre perjudicaría gravemente las comunicaciones y el funcionamiento del distrito y sobre las cuales la atención de los gestionarios debe ser prioritaria. En segundo lugar se presenta un análisis de la probabilidad de daño en caso de sismo, enfocado en los puentes ubicados a lo largo de los ejes viales esenciales. Este análisis fue llevado a cabo en colaboración con la Escuela Politécnica Nacional del Ecuador. Permite llegar a escenarios que resaltan las graves perturbaciones de la movilidad que podría experimentar la capital del Ecuador en caso de sismo muy severo (PGA = 0.40g). El artículo es el resultado de un estudio de riesgos en medio urbano llevado a cabo en el marco del programa "Sistema de información y riesgos en el Distrito Metropolitano de Quito" por el Instituto Francés de Investigación para el Desarrollo (IRD) conjuntamente con la Municipalidad de Quito.
L'objectif de l'article est de proposer une réflexion sur les perturbations possibles de la mobilité du District Métropolitain de Quito associées à la perte d'opérationnalité des axes enjeux compte tenu des dégâts subis par les ouvrages d'art routiers aériens en cas de séisme. L'article présente brièvement la méthodologie mise au point pour identifier les voies routières essentielles, celles dont la fermeture serait le plus préjudiciable pour les communications et le fonctionnement du district et sur lesquelles l'attention des gestionnaires doit être prioritaire. En deuxième lieu, une analyse de la probabilité d'endommagement en cas de séisme, ciblée sur les ponts situés le long des axes enjeux et menée en partenariat avec l’École Polytechnique Nationale équatorienne, est présentée. Elle permet de déboucher sur des scenarii mettant en évidence les graves perturbations de la mobilité que pourrait connaître la capitale de l’Équateur en cas de séisme très sévère (PGA = 0.40g). L'article est issu d'une étude sur les risques en milieu urbain réalisée dans le cadre du programme " Système d'information et risques dans le District Métropolitain de Quito " par l'Institut de Recherche pour le Développement en collaboration avec la municipalité de Quito.
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Dates and versions

insu-00956852 , version 1 (07-03-2014)

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  • HAL Id : insu-00956852 , version 1

Cite

Florent Demoraes, Robert d'Ercole, Galo Atiaga, Pascale Metzger. Seismic vulnerability of the bridges and overpasses along critical roads and mobility disruption within the Metropolitan District of Quito (Ecuador). Pangea infos, 2005, 43/44, pp.37-52. ⟨insu-00956852⟩
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